Dzisiaj spełniamy życzenia*, czyli krótko i (nie do końca) na temat!
W ciemnych, nieznanych zakątkach, gdzie nikt o zdrowych zmysłach i z odrobiną rozsądku się nie zapuszcza, mówią o nim, że potrafi więcej niż pewien znany nam majster z podkrakowskiej wsi. Jego zdolne ręce są w stanie zrobić wszystko. Dosłownie wszystko. Modele samochodów w skali 1:100 z działającym silnikiem diesla to mały pryszcz.
Takie podobno robi w przerwie śniadaniowej. Struga, rysuje, ogląda „Star Treka”, maluje. Podobno nawet to nie Vermeer, a właśnie nasz bohater stworzył „Dziewczynę z perłą”. Co to dla takiego człowieka wystrugać prostą fajkę. No właśnie, co to? Nuda Panie! Nuda!
Pochodzi z Łotwy, obecnie mieszka w USA. Co robi oprócz fajek? Dlaczego nie robi już fajek na pełen etat, a jedynie jako hobby? Obejrzyjcie kilka jego prac, a potem zapytajcie sami!
Maigurs Knets („K” nie jest nieme ;) ). Jeden z mistrzów fajki rzeźbionej, który ma na swoim koncie fajki typu kwiaty lotosu, lilie, bluszcze i takie, których nawet nie umiałbym nazwać. Więcej poczytajcie sami. Albo nie, nie czytajcie za dużo.
Czas na zadawanie pytań mija dnia 30 listopada 2014 czyli macie aż dwa tygodnie na wymyślanie i wpisywanie pytań w komentarzach.
*Ktoś sobie życzył wywiadu z panem Maigursem, nawet chyba pamiętam kto, ale nie będę z nazwiska przezywał.
Ja się na razie tylko czepnę, że Maigurs Knets pochodzi z Łotwy, a nie z Litwy. Jako Litwin nazywałby się niechybnie Maiguras Knetas ;) A nad pytaniami pomyślę za chwilę.
Masz rację montoyo! Latvia to Łotwa, mój błąd.
To ja zacznę…
1 – Czy, tworząc fajki o fantazyjnych kształtach, poddaje się wyłącznie ekspresji emocji i wizji artystycznej, czy też – uwzględnia w projektowaniu aspekt ergonomii fajki jako przedmiotu użytkowego?
2 – skąd bierze świece żarowe do silnika diesla w skali 1:100? ;)
Fajki pokazane na zdjęciu świetnie nadają się do umieszczenia gablotce za szkłem obok kryształów, fajansowego kogucika i szklanej kuli z bałwankiem. Czy robi Pan też fajki nadające się do palenia bez obciachu i drwin otoczenia?
W celu uniknięcia obciachu oraz drwin z otoczenia wystarczyło przed zadaniem tego typu pytania zajrzeć do internetowej wyszukiwarki i odnaleźć np. taki adres:
http://www.maigursknetspipes.com/briarsmokingpipes/gallery.html
UkłonY,
Ps. Prywatnie, nie czułbym obciachu paląc w żadnej z fajek ze zdjęć powyżej.
To ja jeszcze:
1 – Inspiracje „organiczne”, w sensie motywów florystyczno-zwierzęcych są bardzo wyraźne. Czy to świadomy zabieg w ramach kreacji własnego – łatwo rozpoznawalnego stylu, efekt fascynacji przyrodą, preferencje odbiorców/nabywców, kwestia wyzwań technicznych czy coś jeszcze innego?
2 – niektóre fajki, zwłaszcza o skomplikowanych kształtach – sprawiają wrażenie bardzo dużych. Czy tak jest w istocie, i jeśli tak – skąd czerpie Pan materiały (tak duże wrzoścowe klocki)? Czy to „lite” dzieła, z jednego kawałka wrzośca, czy też łączy Pan kilka elementów w całość?
3 – do którego ze stylów fajkowych Panu najbliżej? A może w ogóle do żadnego? – w Twórczości spotkać można fajki zarówno klasyczne w ogólnej formie, jak i całkowicie „odjechane”, niemożliwe do sklasyfikowania. Z których jest więcej frajdy twórczej?
4 – Czy wykonanie fajki o tak skomplikowanej formie i treści, jak niektóre z Pańskich dzieł, to bardziej frajda, czy bardziej wyzwanie techniczne? Co Pana motywuje?
5 – czy fajki powstają na konkretne zlecenia i według wizji zamawiającego, czy też wyłącznie – jako realizacja Pańskich pomysłów i koncepcji?
6 – jak długo zajmuje się Pan twórczością w drewnie? Ile zajęło dojście do tak doskonałego poziomu umiejętności? Czy posiada Pan wykształcenie artystyczne?
Wincyj, jak pomyśę…
Odnośnie pytania finalnego, to myślę, że jednak warto zadawać pytania, na które odpowiedzi nie sa dostępne w sieci. MK ma wykształcenie artystyczne, czym mozna przeczytać w większości notek o nim.
ale się czepiasz…
Jeszcze nie dotarłem do biografii.. ;)
1.Czy sam pali w swoich fajkach? Jeśli tak, to czy w swojej rotacji posiada fajki tak fantazyjnych kształtów, czy raczej skłania się ku klasycznym kształtom.
2. W całej Mistrza twórczości zauważyć można jedną tylko fajkę w kształcie bulldog. Dlaczego?
3. Wszystkie fajki, to prawdziwe dzieła sztuki. Jednakże gdybym miał wybrać jedną, to kierowany ergonomią i praktycznością wybrałbym opisany już w „Pipes Magazine” Calabash set. Ile mistrzowi zajęło wytworzenie tego cuda?
4. Czy dostał już zaproszenie od Pekińskiego Klubu Fajki i czy planuje przyjazd do ChRL?
1. Czym dokładnie się teraz zajmujesz i czy możesz podesłać zdjęcia?
2. Jak to się stało, że w ogóle zająłeś się robieniem fajek?
3. Czy znasz jakichś polskich fajkarzy? (pytania z poprzednich wywiadów można spokojnie powtarzać zwłaszcza, że Łotwa bliżej niż UK)
4. Jakie były Twoje pierwsze kroki w sztuce fajkarskiej. Czy od razu zacząłeś robić fajki, z którymi teraz najłatwiej Cię skojarzyć czyli formy organiczne czy zaczynałeś od klasyków?
5. Czy wykonanie fajki jest lepszą zabawą niż wykonanie np modelu samochodu biorąc pod uwagę, że fajkę tworzysz wg własnego pomysłu a model samochodu jeśli dobrze rozumiem zazwyczaj odwzorowujesz na podstawie oryginału.
6. Czy modele samochodów lub inne modele zdarza Ci się robić także wg własnych pomysłów. Czy podzielisz się np. zdjęciami?
7. Czy zdarzyło Ci się wykonywać np na zamówienie fajkę identyczną jak któraś już wykonana. Jeśli tak to czy nadal sprawiało Ci to radość czy raczej stawało się to po prostu żmudną pracą, ponieważ i tak wiedziałeś jaki będzie efekt.
Piękne prace – gratulacje dla Mistrza !
– a to koło mnie jest – „cudze chwalicie…”
1. Czy masz swoich fajkowych idoli? Mistrzów? Kogo cenisz najbardziej? Czy widzisz w którymś ze współczesnych fajkarzy kogoś kto kontynuowałby Twoją estetykę?
2. Gdzie według Ciebie kończy się fajkarskie rzemiosło, a zaczyna sztuka? Czy fajkarstwo według Ciebie może być sztuką?
3. Czy nie uważasz, że tworzenie fajek „figuralnych” jest zwykłym przerostem formy? Przecież fajka to prosty przedmiot do prostej czynności. Po co tak wydziwiać?
3. Jak postrzegasz stare, klasyczne, angielskie/amerykańskie produkcje?
4. Czy uważasz, że są kraje/szkoły, gdzie fajki robi się lepiej?
5. Czy zdarzyło Ci się zrobić fajkę, która w efekcie końcowym, Cię nie zadowalała, pomimo wcześniejszej pewności, że to był dobry projekt?
6. Czy według Ciebie istnieje przyszłość dla fajkarzy/fajczarzy? Jak oceniasz szanse rozwoju?
7. Czy ograniczasz się wyłącznie do tworzenia fajek wrzoścowych?
8. Czy Twoja praca koncepcyjna polega najpierw na opracowaniu kształtu a potem poprawnym odwzorowaniu tego w materiale, czy raczej bierzesz konkretny klocek i na podstawie jego kształtu, układu słojów kształtujesz ostateczną formę fajki?
Nie wiem w jakim wieku Maigurs Knets wyemigrował do USA (poza tym, że pewnie w XX), ale jeśli zdążył trochę pomieszkać na Łotwie to chętnie bym się dowiedziała jak wygląda tam fajczarstwo – czy są kluby, konkursy, zrzeszone kręgi fajczarzy? Czy jest jakaś łotewska szkoła fajkarska?
Uwaga! Nadszedł wielce upragniony weekend. Ci co oglądają internet tylko w pracy niech nie czytają. Zostały dwa dni na zadawanie pytań (tak naprawdę zostało więcej bo trzeba to wszystko przetłumaczyć) zatem, żeby później nie było: A mogłem zapytać gościa o to gdzie pierze swoje ciuchy? Zachęcam choć nie jest źle, ale jak to mówiła pewna mądra pani „Szalony, kto nie chce wyżej, jeśli może”.
a ja bym zapytał z czym mu się kojarzy Polska ? i pytanie Rafała doprecyzowałbym, czy znacz osobiście tak ‚face to face’ jakiegoś polskiego fajkarza, oraz na koniec czy był kiedyś w Polsce, jeśli tak to gdzie?